Bu çalışmanın
amacı, otel isletmelerinde yönetsel etkinliğin arttırılması yönündeki çabalara
katkıda bulunmaktır. Bu amaçla Ege ve Akdeniz bölgelerindeki 4 ve 5 yıldızlı
otel işletmelerinde çalışan yöneticilere uygulanan bu çalışmada, yönetsel
etkinliğin ana unsurlarının neler olduğu, bu unsurların hangi faktörler
içerisinde oluştuğu ve faktörlerin önem düzeyleri incelenmiştir. Çalışma
sonucunda yönetsel etkinliğin ana unsurlarını açıklayan 27 ifadeyi içeren 5
faktörlü bir yapı belirlenmiştir. Elde edilen 5 faktör katkı, karar, zaman, güç
ve öncelik olarak adlandırılmıştır. Bu beş faktörden, katkı faktörünün en
önemli faktör olarak belirlendiği, daha sonra karar, zaman, güç ve öncelik
olarak faktörlerin sıralandığı görülmüştür.
Yöneticilerin başarıya ve yüksek performansa ulaşabilmeleri
için isletmelerde öncelikle ele alınması ve ihmal edilmemesi gereken konulardan
biri etkinliktir. İşletmeleri başarıya yönlendiren yöneticilerin planlama, organizasyon,
yöneltme, kontrol ve karar verme aşamasındaki etkileri çok fazla olduğundan,
bütün kademelerdeki yöneticilerin içinde bulundukları durum itibarıyla her şeyden
önce etkin olmaları istenmektedir. Etkin yöneticilerin ortak özellikleri, doğru
isleri yaptırma yetenekleri ile hangi bilgilere ihtiyaçları olduğunu ve bunları
nasıl organize edeceklerini bilmeleridir. Gerekli bilgiye sahip olan
yöneticiler, yönetim gücüne de sahip olurlar. Yöneticilerin etkili karar
verebilmeleri için bilgiye gereksinimleri vardır. İşletme hedeflerinin basarımı
ile ilgili olan yönetsel etkinlik ile ilgili çalışmalarda öncelikle özellikler
teorisi üzerinde yoğunlaşılmış, sonra davranışsal özellikler üzerinde araştırmalar
yapılmış ve yöneticilerin üretim faktörlerine karsı davranışları incelenmiştir.
Mitzberg 1973 yılında yaptığı çalışmada, yöneticilerin yaptıkları çok farklı
isler bulunduğundan, üstlenilen rolleri, kişiler arası ilişkiler, bilgi
toplama-dağıtma ve karar verme rolü olarak üç ana grupta toplamıştır. Analoui
1999 yılında yaptığı çalışmada, yönetsel etkinliği tanımlayan davranışsal ve
nedensel etkileri saptamaya çalışmış, etkinliği oluşturan faktörleri sekiz
parametrede değerlendirmiştir. Cammock, Nilakant ve Dakin 1995 yılında
yaptıkları çalışmada, yönetsel etkinlik teorisi için bir model geliştirmişler,
modelde organizasyonlarda etkin ve etkin olmayan yöneticileri tanımlamada,
kavramsal ve beşeri beceriler olarak iki faktör altında ele almışlardır.
Nelsen, 1994 yılında yaptığı çalışmada, etkinliği, bütünsel açıdan etkinlik ve
yöneticilerin çalışma gruplarındaki etkinliği olmak üzere iki grupta değerlendirmiştir.
İşletmelerde
yöneticilerin katkısı, yönetsel etkinliklerine bağlı olduğundan, yöneticilerin
etkin ve verimli bir şekilde faaliyet gösterebilmeleri için etkinliklerini
optimal düzeye çıkarmaları gerekmektedir. Yönetsel etkinlik olarak da adlandırılan
yönetici etkinliği, isletme hedeflerinin başarılması ile ilgili olduğundan,
etkin bir yönetici olabilmek için elde edilmesi gereken zihin alışkanlıkları
bulunmaktadır ve bunlar etkin yöneticiliğin ana unsurlarıdır. Etkin
yöneticiler, öncelikle zamanını kontrol altına alan, zamanını nelere harcadığını
bilmesi gereken ve sahip oldukları en kısa zamanı bile sistematik olarak
kullanan, sonuç elde etmek için çaba harcayan, isletmeye katkıda bulunabileceği
konular üzerinde ve isletme hedefleri üzerinde yoğunlaşan, çalışanlarını
anlayan, güçlerini ve performanslarını değerlendirebilen ve onların
güçlerinden, çalımsa yöntemlerinden ve değerlerinden yararlanmasını bilen,
yönetici olarak güçlü yönleri üzerinde yoğunlaşarak, bilgi ve becerilerinin
nerede yetersiz kaldığını belirledikten sonra kendilerine öncelik koyan ve
bunlara yönelik aldıkları kararları uygulayan kişilerdir.
Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada,
ikincil veriler incelenmiş, ikinci aşamada ise alan araştırması ile veriler
toplanmıştır. Alan araştırmasında veri toplama yöntemi olarak, anket yönteminin
kullanılmasına karar verilmiştir. Anket formunun ön sayfasında çalışmanın amacı
kısaca açıklandıktan sonra, çalışmanın sadece bilimsel amaçla yapılacağı ve
sonuçların kesinlikle gizli tutulacağı özellikle belirtilmiştir. Anket formunun
oluşturulmasında, öncelikle konuyla ilgili bilimsel alanda yer alan araştırmalar
incelenmiş ve Drucker’a göre (1994) etkin bir yönetici olabilmek için elde
edilmesi gereken beş zihin alışkanlığı ele alınmıştır. Anket formu iki temel
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, yönetsel etkinlikle ilgili sorular
bulunmaktadır. Bu kısımda yer alan ifadeler ile, etkin yöneticilerde bulunması
gereken alışkanlıkların değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. İkinci bölümde ise
ankete katılan yöneticilere ve otellere ait demografik sorular bulunmaktadır.
Örnekleme dahil olan kişilerin düşüncelerini öğrenmek için, nicel verilere
dayalı araştırmalarda yaygın olarak kullanılan likert tutum ölçeği kullanılmıştır.
Bu çalışmada özgün biçiminde olduğu gibi Likert’in beşli ölçeği tercih edilmiştir.
Çalışmada katılımcılardan, verilen her tutum ifadesine kişinin katılma
derecesine göre “kesinlikle katılıyorum”, “katılıyorum”, “ne katılıyorum ne
katılmıyorum”, “katılmıyorum” ve “kesinlikle katılmıyorum” sıklarını işaretlemesi
istenmektedir.
Alan araştırmasının
temel noktasını oluşturan anket çalışmasında geçerli sonuçlar alabilmek için
öncelikle ön uygulama yapılmıştır. Çalışmanın ön uygulaması, otel yöneticileri
ile karşılıklı görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Karşılıklı görüşmelerde
yöneticilerin, sorulara nasıl reaksiyon gösterdikleri incelenmiş, nerelerde
tereddüt ettikleri ve anlaşılmayan kısımların olup olmadığı sorulmuştur. Ön
uygulama aşamasında otel yöneticilerinin soruları algılama düzeyleri dikkate
alınmış, soruların içeriği ve ifadelerin anlaşılırlığına ilişkin görüşleri
sorularak anket formunun geçerliliği sınanmıştır. Ön uygulamada elde edilen
anket formları için yapılan güvenilirlik testi sonucunda alpha değeri 0,97
olarak ortaya çıkmıştır. Bu sonuç elde edilen verilerin genel Cronbach alpha’sı
Nunnally’in belirttiği 0,8 düzeyinin üzerinde gerçekleşmiştir. Bu sonuç, anket
formunun iç uyumunun kabul edilebilir düzeyin üzerinde olduğunu göstermektedir.
Ön uygulamanın ardından anket formuna son sekli
verilerek, Ege ve Akdeniz bölgelerindeki dört ve beş yıldızlı otel
isletmelerinde çalışan orta ve üst düzey yöneticilere bu anket uygulanmıştır.
Anketlerin dağıtılması sürecinde farklı yöntemler (karşılıklı görüşme, telefon,
elektronik mail, posta) izlenmiştir.
Anket çalışmasında farklı yöntemler kullanılarak 156
adet otel isletmesinden cevap alınmıştır. Bu anketlerin 18 tanesi gerektiği
gibi doldurulmadığı için değerlendirilmemiştir. Analiz 138 anket formu
üzerinden yapılmıştır.
İşletmeye katkıda bulunabileceği konular üzerinde yoğunlaşan,
zamanını kontrol altına alan ve sahip oldukları en kısa zamanı bile sistematik olarak
kullanan, sonuç elde etmek için çaba harcayan, çalışanlarını anlayan, güçlerini
ve performanslarını değerlendirebilen ve onların güçlerinden, çalışma
yöntemlerinden ve değerlerinden yararlanmasını bilen, yönetici olarak güçlü
yönleri üzerinde yoğunlaşarak, bilgi ve becerilerinin nerede yetersiz kaldığını
belirledikten sonra kendilerine öncelik koyan ve bunlara yönelik aldıkları
kararları uygulayan kişiler etkin yöneticilerdir.
Ege ve Akdeniz bölgelerindeki 4 ve 5 yıldızlı otel
isletmelerinde çalışan yöneticilere uygulanan bu çalışmanın amacı, yönetsel
etkinliğin ana unsurlarının neler olduğunu ortaya çıkarmak, bu unsurların hangi
faktörler içerisinde oluştuğunu tespit etmek ve faktörlerin önem düzeylerinin belirlenmesini
sağlamaktır.
Araştırmanın amacına uygun olarak geliştirilen
hipotezler şunlardır;
H1: Katkı, yönetsel etkinliği oluşturan unsurlardan
biridir.
H2: Karar alma, yönetsel etkinliği oluşturan
unsurlardan biridir.
H3: Zaman, yönetsel etkinliği oluşturan unsurlardan
biridir.
H4: Güç, yönetsel etkinliği oluşturan unsurlardan
biridir.
H5: Öncelik, yönetsel etkinliği oluşturan unsurlardan
biridir.
Analizlere başlamadan önce anketler kontrol edilmiş
tam olarak doldurulup doldurulmadığı, cevapların belli bir şekilde devam edip
etmediği incelenmiştir. Uç değerler ve eksik veriler incelenmiştir. Eksik cevap
oranı %10’un üzerinde ise sorun arz etmektedir19. Yanıtlayıcı kaynaklı eksik verilerin
incelenmesinde eksik verilerin gözlemlere rastgele mi saçıldığı yoksa belirgin
bir yapı mı oluşturduğu ve eksik verilere ne kadar sıklıkla karşılaşıldığı
araştırılmalıdır. Eksik verilerin rastgele olup olmadığının incelenmesinde tam
olan gözlemler (Listwise) ve tüm değerler (All Values) ile hesaplanan aritmetik
ortalamalar dikkate alındığında, iki grup arasında önemli bir fark olmadığı
görülmektedir. İstatistiksel süreçte analizlere başlamadan önce verilerin dağılımının
normal ya da normale yakın olması gerekmektedir. Veri setinin normal dağılıp
dağılmadığı, basıklık (kurtois), çarpıklık (skewness) ölçülerine, verilerin
normal dağılım grafiğine ve saplı kutu grafiğine bakılarak tespit edilmiştir.
Güvenilirliğin kesin olarak belirlenmesi, veri
azaltımının yapılabilmesi, içsel geçerliliğin saptanması ve ifadelerin anlamlı
gruplar arasında dağılımın sağlanması için faktör analizi uygulanmıştır. Çok değişkenli
tekniklerin uygulamasında önemli rol oynayan faktör analizi, değişkenler
arasında ilişki yapısını analiz etmek için kullanılmaktadır21. Faktör
analizinin yapılması için gerekli minimum örneklem büyüklüğü hakkında çok
değişik düşünceler vardır. Faktör analizinde örneklem büyüklüğünün 50’den daha
az olması durumunda analiz sağlıklı sonuç vermemekte, bu yüzden örneklem
büyüklüğünün 100 ve daha üstü olması gerekmektedir. Bu çalışmada örneklem
100’ün üzerinde olduğundan faktör analizi uygulanmıştır. Verilere uygulanan faktör
analizinde varimax seçeneği kullanılmış ve elde edilen scree plot grafiğinin analiz
edilmesi ile öz değerleri (Eigenvalue>1) birin üzerinde olan veriler değerlendirmeye
alınmıştır. Bunun yanında faktör analizinin uygunluğuna karar vermek için
anti-image, coefficients ve KMO and Barlett’s Test of Sphericity seçeneği
kullanılmıştır. Bunun sonucunda her bir değişkenin MSA değerlerinin 0,50’nin
üstünde olduğu görülmüştür. Verilerdeki değişkenler arasındaki korelasyonda,
birçok değer minimum koşulun üstündedir. Sonuç olarak bu testler faktör analizinin
verilere uygulanabileceğini göstermektedir.
Her bir değişkenin en az yarı varyansını açıklaması
gerekmektedir, bu yüzden ortak varyans değerleri 0,50’nin üstünde çıktığından,
herhangi bir isleme tabi tutulmamıştır. Bazı değişkenler kompleks bir yapıda
olduğundan bu ifadeler çıkarılmış ve tekrar incelenmiştir. Sonuçta kalan değişkenlerin
kompleks yapıda olmadığı görülmüş ve başka bir değişkenin çıkarılmasına gerek
kalmamıştır. 150 ve üzerinde gözlemler için faktör yükünün 0,45 ve üzerinde
olması gerekir, 0,50 üzerinde ise oldukça iyi olarak kabul edilir24. Bu çalışmada,
dönüştürülmüş bileşenler matrisinde daha yoğun iliksiyi göstermek amacıyla 0,50
ve altındaki faktör yükleri dikkate alınmamıştır.
Karşılıklı görüşme, posta, elektronik posta ve
telefon ile anketler yapılmaya çalışılmıştır. Türkiye’de bulunan dört ve beş
yıldızlı otel isletmelerinde yönetsel etkinliğin artırılmasına yönelik anket
yoluyla toplanan veriler, sosyal bilimler için geliştirilmiş olan SPSS 13.0
adlı istatistik programı ile analiz edilmiştir.
Tanımlayıcı
istatistik bazında Ege ve Akdeniz bölgelerindeki dört ve beş yıldızlı otel isletmeleri
ve yöneticilerinin demografik bulguları aşağıdaki tabloda belirtilmektedir.
Anket formunu dolduran yöneticilerin %21,7’si kadınlardan, %78,3’ü erkeklerden
oluşmaktadır. Bu durumda yöneticilerin 30 tanesi kadın, 108 tanesi erkektir.
Yöneticilerin öğrenim durumu incelendiğinde 28 kişinin lise, 30 kişinin ön
lisans, 68 kişinin lisans ve 12 kişinin lisans üstü diploması olduğu anlaşılmaktadır.
Bu durumda yöneticilerin %20,3’ü lise, %21,7’si ön lisans, %49,3’ü lisans ve
geriye kalan %8,7’si yüksek lisans eğitimi almıştır. Anket formunu dolduran
yöneticilerin yasları dikkate alındığında 11 kişinin 25 yasından küçük, 32 kişinin
26-30 yas arasında, 28 kişinin 31-35 yas arasında, 35 kişinin 36-40 yas
arasında, 16 kişinin 41-45 yas arasında ve geriye kalan 15 kişinin 45 yasından
büyük yöneticilerden oluştuğu görülmektedir. Bu yöneticiler yüzdesel olarak değerlendirildiğinde
%8’i 25 yas ve altı, %23,4’ü 26-30 yas arasında, %20,4’ü 31-35 yas arasında, %25,5’i
36-40 yas arasında, %11,7’si 41-45 yas arasında ve geriye kalan %10.9’unun 45
yasından büyük yöneticilerden oluştuğu anlaşılmaktadır.
Yöneticilerin
çalışma yaşamındaki toplam süresi dikkate alındığında 10 kişinin 1-5 yıl arası,
28 kişinin 6-10 yıl arası, 31 kişinin 11-15 yıl arası, 28 kişinin 16-20 yıl
arası, 20 kişinin 21-25 yıl arası ve geriye kalan 20 kişinin 26 yıl ve üstü sürelerde
çalıştıkları tespit edilmiştir. Bu yöneticiler yüzdesel olarak değerlendirildiğinde
%7,3’ünün 1-5 yıl arası, %20,4’ünün 6-10 yıl arası, %22,6’sının 11-15 yıl
arası, % 20,4’ünün 16-20 yıl arası, %14,6’sının 21-25 yıl arası ve %14,6’sının
26 yıl ve daha fazla süredir çalıştığı anlaşılmaktadır. Anket yapılan
isletmelerin 75 tanesi dört yıldızlı, 63 tanesi ise beş yıldızlı otel
isletmelerinden oluşmaktadır. Dolayısıyla anketi dolduran yöneticilerin çalıştıkları
otel isletmelerinin %54,3’ü dört yıldızlı, %45,7’si beş yıldızlı otel işletmesidir.
Demografik faktörler
|
Sayı
|
Yüzde
|
Demografik faktörler
|
Sayı
|
Yüzde
|
CİNSİYET
|
|
|
TOPLAM SÜRE
|
|
|
Bayan
|
30
|
21,7
|
1-5
|
10
|
7,3
|
Bay
|
108
|
78,3
|
6-10
|
28
|
20,4
|
ÖĞRENİM DURUMU
|
|
|
11-15
|
31
|
22,6
|
Lise
|
28
|
20,3
|
16-20
|
28
|
20,4
|
Ön lisans
|
30
|
21,7
|
21-25
|
20
|
14,6
|
Lisans
|
68
|
49,3
|
26 yıl ve üstü
|
20
|
14,6
|
Lisans üstü
|
12
|
8,7
|
|
|
|
YAŞ
|
|
|
YILDIZ SAYISI
|
|
|
25 yaş ve altı
|
11
|
8
|
Dört yıldızlı
|
75
|
54,3
|
26-30
|
32
|
23,4
|
Beş yıldızlı
|
63
|
45,7
|
31-35
|
28
|
20,4
|
|
|
|
36-40
|
35
|
25,5
|
|
|
|
41-45
|
16
|
11,7
|
|
|
|
46 yaş ve üstü
|
15
|
10,9
|
|
|
|
Veriler SPSS
13.0 programı kullanılarak kodlanmış ve verilere güvenilirlik testi (Cronbach
alpha) uygulanmıştır. Anket formunun, genel güvenilirlik testi sonucunda p değeri
0,001 buna bağlı olarak Cronbach Alpha değerinin 0,968 olduğu görülmüştür. Test
sonucunda verilerin genel Cronbach alpha’sının Nunnally’in sosyal bilimler araştırmaları
için belirttiği 0,8 düzeyinin üzerinde gerçekleşmesi nedeniyle ölçek
güvenirliliğinin kabul edilebilir düzeyin üzerinde olduğu ve elde edilen
verilerin güvenilir olduğu görülmüştür. Bu bilgilere göre ölçek, oldukça
güvenilir bir ölçektir.
Güvenilirliğin
kesin olarak belirlenmesi, veri azaltımı yapılabilmesi ve içsel geçerliliğin saptanması
amacıyla faktör analizi uygulanmıştır. Bu çalışmada örneklem büyüklüğü 100’ün
üzerinde olduğundan faktör analizi uygulanmış ve Barlett testi sonucu 2206,189
ve p 0,001 düzeyi ile Kaiser- Meyer-Olkin örneklem değeri 0,895 olarak
gerçekleşmiştir ki bu değer kabul edilebilir sınırların içindedir. Bu bilgilere
göre Kaiser Meyer-Olkin örneklem değeri iyi olarak yorumlanabilir. Verilere
uygulanan faktör analizinde varimax seçeneği kullanılmış ve elde edilen scree
plot grafiğinin analiz edilmesi ile öz değerleri (Eigenvalue>1) birin
üzerinde olan veriler değerlendirmeye alınmıştır. Bunun yanında faktör
analizinin uygunluğuna karar vermek için anti-image, coefficients ve KMO and
Barlett’s Test of Sphericity seçeneği kullanılmıştır. Bunun sonucunda her bir
değişkenin MSA değerlerinin 0,50’nin üstünde olduğu görülmüştür. Verilerdeki
değişkenler arasında korelasyonda birçok değer minimum koşulun üstündedir.
Barlett’s Test of Sphericity sig. değeri 0,001 olması nedeniyle anlamlıdır.
Sonuç olarak bu testler faktör analizinin verilere uygulanabileceğini
belirtmektedir. Bunun yanında 0,60 veya üstü varyansı açıklaması dikkate
alındığında, bunu 5 boyutun gerçekleştirdiği görülmektedir. Her bir değişkenin
en az yarı varyansını açıklaması gerekmektedir, bu yüzden ortak varyans değerleri
0,50’nin üstünde çıktığından herhangi bir isleme tabi tutulmamıştır. Bazı değişkenler
kompleks bir yapıda olduğundan öncelikle bu ifadeler çıkartılmış ve tekrar incelenmiştir.
Sonuçta kalan değişkenlerin kompleks yapıda olmadığı görülmüş ve başka bir
değişkenin çıkarılmasına gerek kalmamıştır. Faktör analizi sonucunda ifadeler 5
değişken altında toplanmıştır.
Bu çalışmada
dönüştürülmüş bileşenler matrisinde daha yoğun ilişkiyi göstermek amacıyla 0,50
ve altındaki faktör yükleri dikkate alınmamıştır. Faktör yükleri 0,503 ile
0,829 arasında gerçekleşmektedir. Bunun sonucunda değişkenler ile bileşenlerin
yakın bir ilişkide olduğu görülmektedir. 29 değişkenin beş faktör altında,
toplam varyansı 0,678 oranında tanımlayarak oluştuğu saptanmıştır. Bu toplam
varyans kabul edilebilir sınırlar içerisindedir. Faktör analizinin sonucunda
tespit edilen beş faktörün ve bu faktörlerin değişkenleri aşağıdaki tabloda
sunulmuştur. Elde edilen beş faktör katkı, karar alma, zaman, güç ve öncelik
olarak belirlenmiş ve araştırma hipotezleri kabul edilmiştir.
FAKTÖRLER
|
FAKTÖR YÜKÜ
|
ÖZ DEĞER
|
TANIMLANAN FARK YÜZDESİ
|
ALPHA
|
ORTALAMA
|
Katkı
|
|
13,647
|
47,059
|
,8579
|
4,44
|
İşletme amaçlarına ulaşmada
katkıda bulunmak için çabalar.
|
,611
|
|
|
|
|
Katkısının ne olduğunu bilir.
|
,744
|
|
|
|
|
Çalışanların gerekli katkıyı
sağlaması için çabalar.
|
,809
|
|
|
|
|
İşletme performansına olumlu
katkıda bulunur.
|
,748
|
|
|
|
|
Kaynakları optimal bir biçimde
kullanır.
|
,609
|
|
|
|
|
Karar alma
|
|
2,061
|
7,106
|
,8810
|
4,37
|
Karar verirken ilgili kişilerle
uzlaşmayı sağlar.
|
,669
|
|
|
|
|
Kararı eyleme dönüştürürken
koşulları dikkate alır.
|
,829
|
|
|
|
|
Kararı eyleme dönüştürürken
ilgililere bilgi verir.
|
,784
|
|
|
|
|
Hızlı karar alır.
|
,640
|
|
|
|
|
İşletme için gerekli kararları
alır.
|
,729
|
|
|
|
|
Zaman
|
|
1,594
|
5,498
|
,8755
|
4,25
|
Zamanını gerçekte nereye
harcadığını bilir.
|
,705
|
|
|
|
|
Zamanını israf eden olayları bilir.
|
,685
|
|
|
|
|
Zaman kullanımına ilişkin tutumlarını
denetim altında tutar.
|
,715
|
|
|
|
|
Önemli işler için zamansal sınırlar koyar.
|
,530
|
|
|
|
|
Sonuç getirmeyecek işleri yapmaz.
|
,667
|
|
|
|
|
Çalışanların yapabilecekleri işleri onlara
bırakır.
|
,658
|
|
|
|
|
Amaçlara ulaşmada çok sayıda seçeneğe
sahiptir.
|
,673
|
|
|
|
|
Güç
|
|
1,305
|
4,499
|
,8514
|
4,42
|
Hangi güçlere sahip olduğunu bilir.
|
,597
|
|
|
|
|
Çalışanların iyi yapabileceği şeyleri bilir.
|
,503
|
|
|
|
|
Çalışanların güçlerini ortaya çıkarır.
|
,731
|
|
|
|
|
Nasıl çalışması gerektiğini bilir.
|
,617
|
|
|
|
|
Yönetsel güçlerini ortaya çıkarır.
|
,649
|
|
|
|
|
Ne istediğini bilir.
|
,539
|
|
|
|
|
Çalışanların ne istediğini bilir.
|
,640
|
|
|
|
|
Öncelik
|
|
1,067
|
3,678
|
,8559
|
4,42
|
Kendi hedefleri ile işletme hedeflerinin
uygunluğunu sağlar.
|
,553
|
|
|
|
|
Değişimlere uyum sağlar.
|
,578
|
|
|
|
|
Kararlarda ulaşılması gereken hedefleri
önceden belirler.
|
,584
|
|
|
|
|
Toplam
Farkın Açıklanma Oranı= 0,67840 ve p<0,001; Kaiser-Meyer-Olkin örneklem değeri
=0,895
Birinci
faktörün tanımladığı fark yüzdesi 47,059’dir ve beş değişken ile ifade
edilmektedir. Bu faktörün altında bulunan değişkenler şöyledir; yönetici
isletme amaçlarına ulaşmada katkıda bulunmak için çabalar, katkısının ne olduğunu
bilir, çalışanların gerekli katkıyı sağlaması için çabalar, isletme
performansına olumlu katkıda bulunur ve kaynakları optimal bir biçimde
kullanır. Değişkenler incelendiğinde faktörün yönetsel katkı ile ilgili olduğu
anlaşılmaktadır. ikinci faktörün tanımladığı fark yüzdesi 7,106’dur ve beş değişken
ile ifade edilmektedir. Bu faktörün altında bulunan değişkenler; yönetici karar
verirken ilgili kişilerle uzlaşmayı sağlar, kararı eyleme dönüştürürken koşulları
dikkate alır, kararı eyleme dönüştürürken ilgililere bilgi verir, hızlı karar
alır ve isletme için gerekli kararları alır seklindedir. Değişkenler incelendiğinde,
faktörün karar alma ile ilgili ifadelerden oluştuğu gözlemlenmektedir. Üçüncü
faktörün tanımladığı fark yüzdesi 5,498’dir ve yedi değişken ile ifade
edilmektedir. Bu faktörün altında bulunan değişkenler; yönetici zamanını
gerçekte nereye harcadığını bilir, zamanını israf eden olayları bilir, zaman
kullanımına ilişkin tutumlarını denetim altında tutar, önemli isler için zamansal
sınırlar koyar, sonuç getirmeyecek isleri yapmaz, çalışanların yapabilecekleri
isleri onlara bırakır ve amaçlara ulaşmada çok sayıda seçeneğe sahiptir olarak
ifade edilmiştir. Değişkenler incelendiğinde faktörün zaman ile ilgili olduğu
anlaşılmaktadır. Dördüncü faktörün tanımladığı fark yüzdesi 4,499’dır ve yedi
değişken ile ifade edilmektedir. Bu faktörün altında bulunan değişkenler;
yönetici hangi güçlere sahip olduğunu bilir, çalışanların iyi yapabileceği şeyleri
bilir, çalışanların güçlerini ortaya çıkarır, nasıl çalışması gerektiğini
bilir, yönetsel güçlerini ortaya çıkarır, ne istediğini ve çalışanların ne
istediğini bilir seklindedir. Değişkenler incelendiğinde faktörün güç ile
ilgili olduğu anlaşılmaktadır. Besinci faktörün tanımladığı fark yüzdesi
3,678’dir ve üç değişken ile ifade edilmektedir. Bu faktörün altında bulunan
değişkenler; yönetici kendi hedefleri ile isletme hedeflerinin uygunluğunu sağlar,
değişimlere uyum sağlar ve kararlarda ulaşılması gereken hedefleri önceden belirler
olarak belirtilmiştir. Değişkenler incelendiğinde faktörün öncelik ile ilgili
olduğu anlaşılmaktadır. Birinci faktörün ortalaması 4,44; ikinci faktörün ortalaması
4,37; üçüncü faktörün ortalaması 4,25; dördüncü faktörün ortalaması 4,42 ve
besinci faktörün ortalaması 4,42 olarak gerçekleşmiştir. Otel isletmesinde en
yüksek ortalama katkı olarak çıkmıştır. Otel isletmelerindeki yöneticiler en
düşük ortalamayı zamana vermişlerdir (5 en yüksek, 1 en düşük değer).
Bu çalışmada
otel isletmelerinde yönetsel etkinliğin geliştirilmesi yönündeki çabalara
katkıda bulunmak amacıyla yöneticilerin etkinlik algılamaları, 4 ve 5 yıldızlı
otel isletmelerinde çalışan yöneticiler örneği ile araştırılmıştır. Bu kapsamda
geliştirilen ölçeğin ve sonuçta elde edilen bulguların değerlendirilmesi ile
yönetsel etkinliğin artırılması çabasına yönelik geliştirmeye gereksinim olan
alanlar belirlenmiştir.
Bu araştırma,
turizm endüstrisinde faaliyet gösteren 138 adet dört ve beş yıldızlı otel
isletmelerinde yapılmıştır. Bu otel isletmelerinde çalışan yöneticiler farklı
sosyo-demografik özelliklere sahiptir. Yöneticilerin %20,3’ü lise, %21,7’si ön
lisans, %49,3’ü lisans ve geriye kalan %8,7’si yüksek lisans eğitimi almıştır.
Yöneticilerin, %8’si 25 yas ve altı, %23,4’ü 26-30 yas arasında, %20,4’ü 31-35
yas arasında, %25,5’i 36-40 yas arasında, %11,7’si 41-45 yas arasında geriye
kalanların %10,9’unun 45 yasından büyük yöneticilerden oluştuğu anlaşılmaktadır.
Yöneticilerin, %7,3’ü 1-5 yıl arası, %20,4’ü 6-10 yıl arası, %22,6’sı 11-15 yıl
arası, % 20,4’ü 16-20 yıl arası, %14,6’sı 21-25 yıl arası ve %14,6’sı 26 yıl ve
daha fazla süredir çalıştığı anlaşılmaktadır. Anketi dolduran yöneticilerin
çalıştıkları otel isletmelerinin %54,3’ü dört yıldızlı, %45,7’si beş yıldızlı
otel isletmesidir.
Araştırmanın amacına uygun olarak geliştirilen
araştırma hipotezlerinin test edilmesine geçmeden önce araştırmada kullanılan
ölçeğe güvenilirlik testi (Cronbach alpha) uygulanmıştır. Anket formunun, genel
güvenilirlik testi sonucunda p değeri 0,001 buna bağlı olarak Cronbach Alpha değerinin
0,968 olduğu görülmüştür. Test sonucunda verilerin genel Cronbach alpha’sının
Nunnally’in sosyal bilimler araştırmaları için belirttiği 0,8 düzeyinin
üzerinde gerçekleşmesi nedeniyle ölçek güvenirliliğinin kabul edilebilir
düzeyin üzerinde olduğu ve elde edilen verilerin güvenilir olduğu görülmüştür.
Yapılan güvenirlilik analizinden sonra, ölçeğin yapısal geçerliliği için faktör
analizi uygulanmış ve ölçeğin yönetsel etkinliği ölçme yeteneğine sahip olduğu
belirlenmiştir.
Yöneticilerin
yönetsel etkinlikteki algılamalarının neler olduğu ve bu algılamalarının hangi
faktörler içerisinde oluştuğu ve faktörlerin önem düzeyi incelenmiştir. Çalışma
sonucunda yönetsel etkinliğin ana unsurlarını açıklayan 27 ifadeyi içeren bir
yapı belirlenmiştir. Elde edilen 5 faktör “katkı, karar, zaman, güç ve öncelik”
olarak ortaya çıkmış ve araştırma hipotezleri kabul edilmiştir. Yöneticilerin
yönetsel etkinliklerinin değerlendirilmesindeki bu beş faktörden katkı
faktörünün en önemli faktör olarak belirlendiği, daha sonra karar, zaman, güç
ve öncelik olarak faktörlerin sıralandığı görülmüştür.
Yöneticilerin
algılamaları ifadeler düzeyinde incelendiğinde ise yönetsel etkinlikte “kararı
eyleme dönüştürürken koşulları dikkate almalıdır” ifadesine yöneticilerin en
yüksek değeri verdikleri görülmekte bu ifadeyi “çalışanlar gerekli katkıyı sağlamak
için çabalar”, “kararı eyleme dönüştürürken ilgililere bilgi verir”, “isletme
performansına olumlu katkıda bulunur” ve katkısının ne olduğunu bilir”
ifadeleri izlemektedir. En alt sırada yer alan ifade ise “çalışanların iyi
yapabileceği isi bilir” ifadesi olmuştur. 4 ve 5 yıldızlı otel isletmelerinde
yöneticiler, kararları eyleme dönüştürürken koşullara göre davranmakta,
ilgililere bilgi vererek karar almakta, çalışanların katkısını arttırmaya çalışmakta
ve isletme performansına olumlu katkıda bulunmak için çaba sarf etmektedirler.
Otel
isletmelerinde daha etkin olabilmek için yöneticiler isletme amaçlarına ulaşmada
katkıda bulunmak için çaba göstermeli, katkısının ne olduğunu bilmeli, çalışanların
gerekli katkıyı sağlaması için çaba harcamalı, isletme performansına olumlu
katkıda bulunmalı ve kaynakları optimal bir biçimde kullanmalıdır. Bu şekilde
yöneticiler çalıştıkları otel isletmelerinde sonuç elde etmek için çaba sarf
ederek, katkıda bulunabileceği konular ve isletme hedefleri üzerinde yoğunlaşabilirler.
Otel
isletmelerinde daha etkin olabilmek için yöneticiler karar verirken ilgili
kişilerle uzlaşma sağlamalı, kararı eyleme dönüştürürken koşulları dikkate
almalı ve ilgililere bilgi vermeli, hızlı karar almalı ve isletme için gerekli
kararları almalıdırlar. Yöneticiler bu şekilde isletme için gerekli kararları
alarak eyleme dönüştürebilirler.
Otel isletmelerinde daha etkin
olabilmek için yöneticiler zamanlarını gerçekte nereye harcadıklarını bilmeli,
zamanlarını israf eden olayları bilmeli, zaman kullanımına ilişkin tutumlarını
denetim altında tutmalı, önemli isler için zamansal sınırlar koymalı, sonuç
getirmeyecek isleri yapmamalı, çalışanların yapabilecekleri isleri onlara
bırakmalı ve amaçlara ulaşmada çok sayıda seçeneğe sahip olmalıdırlar.
Yöneticiler bu şekilde zamanlarını kontrol altına alır ve sahip oldukları en
kısa zamanı bile sistematik olarak kullanabilirler.
Otel isletmelerinde
daha etkin olabilmek için yöneticiler hangi güçlere sahip olduklarını bilmeli,
çalışanların iyi yapabileceği şeyleri bilmeli, çalışanların güçlerini ortaya
çıkarmalı, nasıl çalışması gerektiğini bilmeli, yönetsel güçlerini ortaya
çıkarmalı, ne istediğini ve çalışanların ne istediğini bilmelidirler. Bu şekilde
yöneticiler otel isletmelerinde çalışanları anlar, güçlerini ve
performanslarını değerlendirir ve onların güçlerinden, çalımsa yöntemlerinden
ve değerlerinden yararlanarak kendi güçleri üzerinde yoğunlaşabilirler.
Otel
isletmelerinde daha etkin olabilmek için yöneticiler kendi hedefleri ile
isletme hedeflerinin uygunluğunu sağlamalı, değişimlere uyum sağlamalı ve
kararlarda ulaşılması gereken hedefleri önceden belirlemelidirler. Bu şekilde
yöneticiler hedefleri belirleyerek önceliklerini ortaya koyabilirler.
Bu çalışmada
bulgular değerlendirilirken dikkate alınması gereken bazı kısıtlamalar söz
konusudur. Bu çalışma sadece Ege ve Akdeniz bölgelerindeki 4 ve 5 yıldızlı otel
isletmelerinde çalışan yöneticiler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu nedenle tüm
otel isletmeleri için genelleştirilmesi mümkün değildir. Otel isletmelerinde
genelleştirilebilecek sonuçların elde edilmesi amacıyla 1, 2 ve 3 yıldızlı otel
isletmelerini de kapsayan çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca bu çalışmada daha çok
orta düzey yöneticilerden cevap alınabilmiştir, gelecekte yapılacak çalışmalar,
üst düzey yöneticilerle yapılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
konu ile ilgili yorum ve önerilerinizi lütfen paylaşınız.teşekkürler