Yakın bir zaman önce Turistik
bölgelerin birinde turizmi geliştirme toplantısına katılan otel genel müdürleri
işletmelerinde kalite, müşteri memnuniyeti, çalışan memnuniyeti, personel
eğitimi, takım çalışması, nitelik kazandırma, fark yaratma, sürdürebilirlik,
mükemmelliği yakalama, yalın organizasyon, standart yükseltme, sürekli
iyileştirme, verim, stratejik rekabet, stratejik yönetim gibi çağdaş
uygulamalara işletmenin patronlarının veya bir kısım üst yöneticilerin engel
olduğunu açıkça dile getirmişlerdir. Piyasada isim yapmış
bir otelin genel müdürü de “Bakmayın
bizim böyle gözüktüğümüze aslında biz Doğan görünümlü Şahin işletmeyiz”
demiştir. Bu söz konaklama işletmelerinin yönetim ve işleyiş tarzının gerçekçi
bir özeleştirisidir.
Burada “doğan görünümlü şahin” ne
demektir bunu kısaca açıklamak ta fayda vardır. Bu deyime Türkiye den başka
hiçbir ülkede rastlamak mümkün değildir. Doğan görünümlü şahin; kaportası
modifiye edilen Şahin marka aracın bir üst modeli olan Doğan marka aracın
görünümüne sokulmasıdır. Sadece dış görünümü değiştirilir, motorda herhangi bir
değişiklik yapılmaz. Halk deyimiyle çakma Doğan marka otomobildir. Bu deyim
ülkemizde bireyler ve işletmeler bazında da kullanılmaktadır.
Toplantıda patron, genel müdür,
müdür/departman yöneticisi, çalışan hatta her şey dahil sistemi uygulanan
ülkemize gelen müşterilerin profil analizi yapılmış ve şu sonuçlar çıkmıştır.
Patron profili; Bana akıl değil para lazım. Her şeyi ben bilirim. Ben ne dersem
o olur. Pazarlamayı, satışı ve buna göre bütçeyi ben yaparım, herkesin görevi
bütçe rakamlarını yakalamak olacaktır. Gerisi teferruattır. Genel Müdür profili;
Bilimsel veriler ve uygulamalar önemli değil, patronun isteklerini yerine
getireyim yeterli. Müdür/departman yöneticisi profili; vasıfsız ve az elemanla
çalışmak, böylece genel müdürün veya müdürünün gözüne girmek veya unvan
kazanmak, fırsatını bulursa yeni açılacak bir otele kapağı atmaktır. Çalışan
profili; Patronun ve yöneticilerin bu mantığıyla bir yere varmak zor. Yandaki
tesiste işim hazır. Arıza çıkarsam da bana bir şey yapamazlar. İnceldiği yerden
kopsun. Ben parama bakarım. Müşteri profili; Binlerce alternatifim var, para
bende. Her şey dâhil sistemindeyiz, nasıl
olsa 24 saat yiyip içeceğiz, deyip tatile gelmeden bir ay önce rejime
başlıyorlarmış.
Bu anlayış ile turizm nasıl yapılıyor
ve kazanılıyor şaşırmamak elde değildir. Burada otelciliğin çağdaş işletme
kuralları dışında özel olarak patronlarca kurulan bir işletme modelinin(Türk tipi
Taylor Modeli) işlediği görülmektedir. Bu modeli uygulayan işletmelerin tek
başarı ölçüsü bütçenin sonundaki kar miktarıdır. Taylor modelinde olduğu gibi bu
modelde de karı, faaliyetleri, sistemleri patron belirlemektedir. İstihdam
politikalarında işin gerektiğinden üstün insan işe alınmaz, vasıfsız ve ucuz
işçilerle çalışılır. Yöneticiler çalışanları sürekli denetler, hedefler bütçeye
göre verilir. Yönetici ve çalışanın başarısı da bütçeye göre değerlendirilir. Bu
anlayışta en önemli motivasyon aracı paradır.
Çalışanın çalışma potansiyelinin
tamamını göstermesi istenmez. Hep hata aranır. Ceza sistemi ile korku
yaratılır. Her konu için devamlı rapor hazırlanır, yazışma süreklidir. Bu
sistemde betona yatırım insana yatırımdan önce gelir. Amaç hep günün
kurtarılmasıdır.
Görülmektedir ki bu sistemi uygulayan
patronlar da Doğan görünümlü Şahine benzemektedirler. İnatla çağdaş yönetim
sistemlerini uygulamaz. Bu türevdeki bireylerin sosyolojik tanımlarında;
okumayı sevmezler, en belirgin özellikleri entelektüel bilgileri az ve
zayıftır. Bu yüzden dolayı sıkıştığında bağırıp çağıran ve kavram kargaşası
yaratan, kendine güveni olmadığı için kabadayılık yapan, özünde zarar görmekten
çok korkan kişilerdir. Anlık düşünürler ve yapılan hatalar için “ben aslında
öyle demek istemedim dilim sürçtü” derler. Sinirlendiği anda gerçek yüzü ve
kişiliği ortaya çıkar. At gözlüklüdürler, gerçek durumlara gözü kapalıdır.
Egoları yüksektir. Kendisi gibi düşünmeyeni yok sayar. Bu tip insanlar bu noksanlıklarına rağmen
kendini bilgili, tecrübeli, nitelikli insan olarak gösterme çabasında olan
insanlardır.
Bu türevdeki patron ve yöneticilerin
işletme performansları kendi kendilerini değerlendirmeleri ile
sonuçlanmaktadır. Bu tür işletmeler içe
ve dışa kapalıdır. Toplantı
sonucundan anlaşıldığı kadarıyla birçok işletme bu tarzda yönetilmektedir. Bu tarz yönetim ülke turizmi için
önemli bir kayıptır. Normal şartlarda konaklama işletmelerinin yönetilmesinde üç
önemli unsur işletmenin olmazsa olmazıdır. Tüm çalışmalar bu unsurların iyi analiz
edilmesiyle yapılmalıdır. En önemli unsur müşteridir. Paranın kaynağıdır.
Parasını nasıl ve ne şekilde harcayacağına kendisi karar vermektedir.
İşletmeler bu dönemde yaptıkları ürün ve ürettikleri hizmeti kolayca
satamamaktadır. Müşteri artık ürün ve hizmet alımında seçici davranmaktadır.
Çağımızda müşteri olmadan ne kazanç, ne Pazar payı, ne yatırımların geri dönüşü
ve ne de kardan bahsedilemez. Bunun için müşteriyi kazanmak ve onun
memnuniyetini sağlayarak elde tutmak çok önemlidir. İkinci
unsur çalışandır. İşletme teknoloji de kullansa onu kullanacak olan da
insan/çalışandır. Bu nedenledir ki çalışanların iyi motive edilmesi gerekir.
Para motivasyonda önemli bir parametredir. Ancak çoğu zaman yeterli değildir.
İnsanın başka beklentileri de vardır. Çalışma ortamında huzur, niteliğinin
artırılması, takdir edilme ve değer verilme, çalışma ortamının ergonomikliği,
memnuniyetinin sağlanması gibi parametrelerin gerçekleştirilmesi de önemlidir.
Unutulmamalıdır ki memnun çalışan müşteri memnuniyetini kolay sağlar. Üçüncü
unsur ise tur operatörü ve acentelerdir. Bunlar konaklama işletmelerine müşteri
sağlayan unsurlardır. İşletmenin yönetim tarzı müşteri sağlamada ön planda
tutulur. Çağdaş yönetim tarzı uygulayan müşterisine ve çalışanına önem veren
sistemlerini bu iki unsurun memnuniyeti üzerine kuran(marka) konaklama
işletmeleri, tur operatörlerinin ve acentelerin kendilerini satmak için
peşinden koştukları ve özel fiyata sattıkları konaklama işletmeleridir. Doğan
görünümlü Şahin konaklama işletmeleri de odalarını satmak için tur
operatörlerinin ve acentelerin sürekli peşinde koşan ve satış fiyatını da tur
operatörünün veya acentenin belirlediği konaklama işletmeleridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
konu ile ilgili yorum ve önerilerinizi lütfen paylaşınız.teşekkürler