Sayfalar

Translate

29 Haziran 2012 Cuma

Otel çalışanları'nın maaş ve fazla mesai ücret sorunları

Her sektörde olduğu gibi otelcilik sektöründe çalışanlarında bir çok sorunu vardır.Ne yazık ki bu sorunları en aza indirebilmek için yatırımcılar fazla çaba sarf etmezler.Nasıl olsa çark bir şekilde dönüyor,iş devam ediyor,para geliyor. Nasıl ki bir ürünün markası kaliteli ve pahalı ise otelcilikte de sunmuş olduğun hizmetin kaliteli olması içinde hammadden kaliteli olacak.Bu hammaddenin kaynağında da insan emeği olduğuna göre bu emeğin karşılığını vermek gerekir.Her otelde söylenen bir söz vardır "profesyonel çalışıyoruz".Gerçek profesyonel çalışmada ekip içindeki herkes çok iyi eğitimler alır ve hedefler belirlenir,sonuçta harcanan emek için çok iyi ücretler ödenir.Profesyonel olarak çalışan oteller yok mu elbette var ancak sayıları çok az.Buna karşılık maaşı zamanında ödemeyen,mesai ücreti vermeyen,sezon sonunda ücretsiz,askı gibi izinlerle personeli işten soğutan otellerde çoğunlukta. Yukarıda da anlatıldığı gibi otel çalışanlarının sorunlarının en başında maaş konusu gelmektedir.Bazı oteller maaşlarını zamanında ödemez,bazıları elden verir çift bodro uygular yani kendi çıkarlarına hangi yöntem uygunsa onu uygular.Çalışanın söz hakkı hiçbir zaman olmaz. Maaş konusundan sonra gelen diğer bir önemli sorun fazla mesai ücretlerinin ödenmemesi.Her otelde servis,mutfak bölümleri başta olmak üzere çalışanlar haftada en az iki gün mesai yaparlar.Bu mesailer her otelde artık gelenek olmuştur.Kadro tam olsada eksik olsada mutlaka haftada en az iki gün mesai yapılır.Fazla mesai yapmaya alışmış bir çalışan haftada iki mesaiye sesini çıkarmadan gelir çalışır.Herhangi bir ses çıkmadığı için yöneticiler ve işverende sesini çıkarmaz çark döner gider.Ancak hiçkimse bu mesaileri hesaplayıpda bu kadar alacağım var veya bu kadar fazla mesai alacağın var demez.Tâ ki ağırlaşan iş yükü sırtlarında iyice hissedinceye kadar.Bazen mesailerin sayısı ve saati artar ,homurdanmalar,şikayetler başlar.Sesini çıkarıp yaptığı fazla mesai ücretini isteyene kapı gösterilir.Sonra malum süreçler başlar çalışma müdürlüğüne şikayet,mahkemeye verme gibi işlerle çalışanlar haklarını almaya çalışır.İşverenin fazla mesai vermemesi bunu mahkeme kanalı ile ödemesi işverenin işine geliyor gibi,çünkü yıllık olarak fazla mesaileri hesapladığınızda mahkemeye veren 2-3 çalışana ödediği tazminattan kat kat fazla. Otel çalışanlarının haklarının düzenlendiği bir yasa çıkarılabilir.Burada belirli kriterler konularak personellerin yaşam standartı yükseltilebilir.